piątek, 22 stycznia 2010

Barricada "Matilde Landa"




Nie spodziewałem się, że usłyszę dziś piosenkę tak poruszającą. Barricada jest grupą grającą hiszpański twardy rock. Wydawała mi się dotychczas nudnawa i nużąca. Aż do dzisiaj. Usłyszałem "Matyldę" w wersji akustycznej. Przypadkiem, w programie radiowym. Poszukałem w necie więcej. Płyta z roku 2009 "La tierra está sorda" jest dla ludzi o mocnych nerwach. Opowiada historie, prawdziwe historie z okresu wojny domowej w Hiszpanii. Z perspektywy republikańskiej. Poczytałem nieco. Matilde Landa była (jest) symbolem walki kobiet y dyktaturą frankistowską. Niezłomna. Przywódczyni ruchu oporu. Zginęła tragicznie w więzieniu na Majorce.
Inna opowieść kryje się w piosence "Hasta siempre, Tensi". Bardziej osobista, mniej polityczna. Młoda dziewczyna w 8 miesiącu ciąży czekając na wykonanie wyroku śmierci, w ostatnich godzinach życia wspomina ostatni pocałunek. I zapisuje to w niebieskim notesie. Zostanie rozstrzelana z dwunastoma innymi dziewczętami. Ma na imię Hortensja. Hasta siempre, Tensi.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz